09197981547 info@degarnesh.com
تفکر استراتژیک یک فرآیندی است که به افراد کمک می کند تا در مورد آینده تفکر کنند و بهترین رویکرد را در زندگی عملیاتی کنند. تفکر استراتژیک صرفاً نوعی تفکر عمدی و منطقی است بر تجزیه و تحلیل عوامل و متغیرهای حیاتی تمرکز دارد که بر موفقیت بلندمدت یک تجارت، یک تیم یا یک فرد تأثیر می‌گذارد.

پیش‌بینی دقیق و آگاهانه تهدیدها و آسیب‌پذیری‌ها و فرصت‌ها از جمله مواردی است که تفکر استراتژیک را شامل می شود.. در نهایت تفکر استراتژیک و تحلیل منجر به مجموعه ای واضح از اهداف، برنامه‌ها و ایده‌های جدید مورد نیاز برای بقا و شکوفایی در یک محیط رقابتی و متغیر می‌شود. این نوع تفکر باید واقعیت‌های اقتصادی، نیروهای بازار و منابع موجود را در نظر بگیرد.

مینزبرگ در باب اهمیت ” تفکر استراتژیک ” می گوید مدیران و کارآفرینانی که تفکر استراتژیک دارند کسب و کار خود را آنگونه که باید باشد می بینند نه آنگونه که هست ، آنها قادرند سایر کارکنان را به یافتن راهکارهای خلاقانه برای موفقیت کسب و کار ترغیب کنند .

حضرت علی (ع) می فرمایند: الفکر رشد ، فکر یعنی تعالی ، صعود و رشد.

تفکر استراتژیک در چه شرایطی کاربرد دارد ؟

عبارت استراتژیک و تفکر استراژیک شاید بزرگ و خاص باشد اما اگر کمی دقت کنیم متوجه می شویم همه ما در زندگی روزمره، در تصمیم گیری هایمان از تفکر استراتژیک استفاده می کنیم بدون آنکه بدانیم روند تصمیم گیری های که اتخاذ کردیم روش تفکر استراتژیک است.

همه ما افرادی را سراغ داریم که علاوه بر تخصص اصلی شان مهارت ها و هنرهای دیگری را هم پیگیری می کنند. مدیریت زندگی شخصی از ابعاد مختلف، با توجه به محدودیت زمانی که در طول شبانه روز و محدود بودن منابع ما در مقابل خواسته هایمان ، اهمیت تصمیمات منطقی ما را چندین برابر می کند.

انسان ها هرچه در علوم مختلف پیش رفتند و با چالش های مختلف مواجه شدند راه های مقابله با آن را هم به مرور طراحی کردند یکی از این راه حل ها برای انسان امروزی تفکر استراتژیک است . تفکر استراتژیک برای همه افراد عادی در زندگی روزمره می تواند مفید باشد اما در این مقاله قصد داریم که تفکر استراتژیک را در کسب و کارها بررسی کنیم.

تفکر استراتژیک نوعی مهارت ذهنی است که به ما اجازه می دهد از بین هزاران متغیر که اگر بر روی آنها تمرکز کنیم می توانیم ، هوشمندانه ترین و چابک ترین متغیرها را شناسایی کنیم و از بین ده ها گزینه یک تصمیم و انتخاب استراتژیک داشته باشم. و از نتایج عملکردی مان خشنود شویم.

خروجی یک تصمیم،انتخابی استراتژیک است ، که تاثیرگذاری اساسی در نتایج کلیدی عملکرد خواهد داشت. تمامی تصمیات و موفقیت های این روزهای ما نشات گرفته از تفکر استراتژیک است .

اگر بخواهیم به ساده ترین شکل تفکر استراتژیک  را تعریف کنیم می بایست بگویم ” تفکر استراتژیک یعنی مشخص کردن اولویت ها ”است.

ایچی اومی K.Ohmae در کتاب معتبر خود با عنوان “تفکر یک استراتژیست ” در باب اهمیت تفکر استراتژیک چنین می گوید : ” اگر موضوعات اساسی را تشخیص ندهید ، هرقدر به خود و کارمندان تان فشار روحی و فیزیکی وارد کنید ، سرانجام نتیجه ای جز سردرگمی و شکست حاصل نخواهد شد. ”

تفکر استراتژیک آینده را پیش بینی نمی کند ، بلکه با تشخیص به موقع، فرصتی را در اختیار ما قرار می دهد که از دیدن و مشاهده کردن فرصت های پیش رو غافل نشویم.

چرا تفکر استراتژیک مهم است ؟

وقتی به عنوان یک کارمند، صاحب کسب و کار و یا حتی یک کارآفرین دارای تفکری استراتژیک باشید مزایت های زیادی در اختیار خواهید داشت که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

  • افزایش تعهد و حمایت کارکنان و همکاران از تصمیمات اتخاذ شده
  • بهبود عملکرد تیم های شرکت با بالاترین نتایج کار تیمی
  • هماهنگی تمامی کارکنان و اعضای تیم با اهداف و تفکرات استراتژیک شرکت
  • ترویج تفکر هوشمندانه در تمامی لایه های سازمان
  • تشویق و حمایت از تصمیم گیری های چابک و هوشمند تک تک اعضای تیم
  • همسو کردن اعضای تیم برای تکمیل روند تصمیم های هوشمندانه بلندمدت

ویژگی افراد دارای تفکر استراتژیک

 

استقبال از آینده

فردی که دارای تفکر استراتژیک هستد منتظر نیستند تا کسی برای آنها خط مشی تعریف کند آن‌ها به سوی ایده‌های جدید گام برمی‌دارند، تجربه های جدید را آغاز می‌کنند و سعی می‌کنند کالات و خدماتی که مشتریان به آن نیازمند هستند را شناسایی و ارائه خدمت کنند. کسی که تفکر استراتژیک دارد به اعداف بلند می اندیشند و یک تفکر رو به جلو دارند. آینده را افرادی می سازند که تفکر استراتژیک دارند.

ریسک پذیرند

خارج شدن از محدوده امن همیشه سخت است اما اگر به دنبال رشد هستیم باید از محوده امن خارج شویم. کسانی که تفکر استراتژیک دارند با ذهنی باز و پذیرا به مسائل می نگرند و از تجربه جدید و ریسک کردن هراسی ندارند این افراد از شکست هراسی ندارند بلند می‌شوند و دوباره به پیش می‌تازند.

عاشق یادگیری

لذت وعطش یادگیری سبب می شود که همیشه در حال مطالعه باشند و از آخرین اتفاق های صنعت و تکنولوژی با خبر باشند.

خلاق

ایده‌های خارج از چهارچوب، مسائل و مشکلات بیشتری را نسبت به راه‌حل‌های معمول حل می‌کنند. هر سازمانی، وقتی با موانع و چالش‌ی روبرو می‌شود، به یک راه‌ حل نیاز دارد. این‌جا دقیقا جایی است که افراد با تفکر استراتژیک وارد می‌شوند. تفکرات خلاق و خارج از چارچوب این افراد به خروجی منتج می شود که راهگشاست.

کلام آخر

تفکر استراتژیک یک مهاری ذهنی است که با افزایش توان تحلیل و تصمیم گیری استراتژیک ، تاثیر مهم و مثبتی در نتایج کلیدی عملکرد می گذارد. موفقیت یک تیم در هر سطحی به ظرفیت تفکر استراتژیک در اعضای آن تیم بستگی دارد. تفکر استراتژیک معادلی برای تفکر خلاق ، تفکر سیستمی یا تفکر انتقادی نیست گر چه ممکن است همه یا بخشی از ویژگی های دیگر سبک های تفکر را داشته باشد. تفکر استراتژیک فقط مفهومی برای مدیران سازمان های تجاری نیست ، انسان ها در هر سطحی حتی در زمینه زندگی شخصی خود نیازمند آن هستند که تصمیم ها و انتخاب های استراتژیک داشته باشند..