09197981547 info@degarnesh.com

همه ما در زندگی با مسائل و چالش های مختلفی در کانون خانواده، محیط کار، روابط شخصی و عاطفی روبرو هستیم. تقریبا هر روز حداقل یک مسئله و مشکل در مسیرمان قرار دارد که راه رسیدن به هدف را برایمان دشوارتر می‌کند اما این چالش‌ها و مشکلات تجربه‌هایی را برای ما خلق می‌کنند که باعث رشد ما می‌شود که می‌توانیم در مواجه با موارد مشابه، با رویکردی درست‌تر برخورد کنیم.

باید بپذیریم که مسئله ما چه کوچک باشد چه بزرگ، راه فراری از آن‌ نداریم و قبل از اینکه به بحران تبدیل شود، باید آن‌ را حل کنیم. حل مساله یک مهارت است، که به وسیله آن می‌توانیم مشکلات و مسئله‌های زندگی را کنترل کنیم، راه رسیدن به موفقیت را برای خود هموارتر کنیم و به آرامش نسبی که می‌خواهیم برسیم.

اگر بخواهیم در عبارت، حل مسئله را تعریف کنیم باید این‌گونه بیان کنیم ” پیدا کردن علت‌های موجود در یک مسئله و برنامه‌ریزی و تلاش برای حل‌ و برطرف کردن آنمهارت حل مسئله، هنر شناسایی مشکلات و اجرای بهترین راه حل‌های ممکن است.

روش گام به گام برای حل مسئله چیست؟

گام اول: شناسایی مشکل

اولین و مهم‌ترین گام در فرآیند حل مسئله شناسایی و شناخت مشکل اصلی است. تا زمانی که ندانیم مشکل واقعی چیست، نمی‌توان راه حلی هم برای آن پیدا کرد. برای شناسایی دقیق این مشکلات می‌توان این سؤال را از خود بپرسیم که وضعیت ایده‌آلی که در ذهن خود دارم، دقیقاً چگونه است و چقدر با وضعیت واقعی فاصله دارد؟ با این سؤال می‌توان دقیقاً منبع مشکل خود را شناسایی کرد.

گام دوم: گردآوری داده‌ها و اطلاعات

پس از اینکه مرحله اول یعنی شناسایی مشکل را پشت سر گذاشتیم، نوبت جمع آوری اطلاعات در مورد جزئیات دقیق مشکل است.

گام سوم: تجزیه و تحلیل داده‌ها و تفسیر اطلاعات

در مرحله سوم  باید پس از جمع آوری داده‌ها باید نسبت به تجزیه و تحلیل آن‌ها اقدام کرد و داده‌ها را تحلیل کرد تا به اطلاعات دست یافت. با تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌توانیم به اطلاعات مطلوبی دست پیدا کنیم که به واسطه آن‌ها می‌توان راه حل‌های بهتری را شناسایی کرد.

 

گام چهارم: یافتن راه حل‌ها

پس از آنکه اطلاعات تکمیل شد، زمان آن است که به دنبال راه حل‌های ممکن برویم. برای یافتن بهترین راه حل، می‌توان از تکنیک طوفان فکری استفاده کرد. اما روش دلفی می‌تواند گزینه مناسب تری باشد. در این مرحله باید راه حل‌های مختلف شناسایی شود و هر راه حلی که می‌تواند به حل این مسئله کمک کند، مشخص شود.پس از شناسایی راه حل‌های مختلف زمان آن است که بهترین راه حل شناسایی و راه حلی که بیشترین امتیاز را کسب کرده است، به عنوان راه حل اصلی شناسایی و آن را مورد استفاده قرار دهیم.

در انتها اگر مهارت کافی برای رفع مشکلات، تجزیه و تحلیل مسائل پیچیده، ارزیابی راه حل‌های موجود و در نهایت اجرای آن‌ها داشته باشیم، می‌توانیم با اعتماد به نفس اعلام کنیم که مهارت حل مسئله را دارا هستیم و می‌توانیم این دارایی ارزشمندی را روزمه کاری مان اضافه کنیم و به آن استناد کنیم.

مهارت حل مسئله بخشی مهم از زندگی روزانه همه ما محسوب می‌شود. تقویت و پرورش مهارت‌های حل مسئله می‌تواند به افراد کمک کنند تا مشکلات را به صورت موثرتری حل کنند. در این مطلب تلاش کردم به صورت کلی اهمیت مهارت حل مسئله را بیان کنم. در مقاله‌های بعدی تلاش خواهم کرد که تمامی گام‌ها را با جزئیات بیشتری تشریح کنم.